Forfatter: Eivind Sudmann
Larssen
Tittel: Endehjem
Sider: 68
Forlag: Cappelen
Damm, 2017
Se
for deg at du har alt: et hjem, en samboer, en liten datter, så mister du alt
på en dag, hvordan blir det da med han som står igjen?
Dette
er utgangspunktet for forfatter Eivind Sudmann Larssens diktdebut Endehjem.
Larssen har tidligere
debutert med romanen Ingen savner Edward
Niema og ordet roman kan også brukes for å beskrive denne samlingen, da den
følger en tydelig narrativ og for det meste består av korte prosastykker.
Omslagsdesign: Elisabeth Vold Bjone |
Samlingen
er delt opp i 11 deler, den begynner med diktet «a» og videre utover har vi
«b», «c» og hele veien opp til «k». I de første delene får vi høre hvordan
hovedpersonen «han» finner en kvinne, bygger seg et hjem og får en datter. Gjennom
dikt som «konsentrasjon», «forhåndnostalgi», «hjem», «framtidsmuseum» og «alt
er ettertid» forstår vi raskt at familieidyllen er forgjengelig.
Larssen bygger
opp en forventning om at dette vil ende, men ikke når eller hvordan, før vi i
«e» får vite at det er skjedd en bilulykke. «e» fremtoner seg som den sterkeste
delen, spesielt med diktet «in suspenso» som på side 32 fremstiller løse,
flyvende setninger og enkelt ord i et språk som ligger nærmere politi- eller legerapporten,
enn poesien. Dette diktet gir følelsen av å ligge på en sykeseng, kanskje med
en enkel hjernerystelse, mens noen leser opp en epikrise. Man føler sterkt på
det kaoset som kommer frem i situasjonen, og det vonde kommer frem i det kliniske
språket. Dette er samlingens høydepunkt.
Etter
«e» flater boken ut. Sterke sansninger om triviale relikvier etterlatt av
familien som «gjenstander de ville kalt deres
egne […] bøkene deres, klærne deres, en og annen leke» og aforismer
som «omgitt av livløse museumsgjenstander mister han gradvis troverdighet som
vitne fra sin egen tid» er i seg selv interessante, men etter hvert blir
tekstene for like og variasjoner som «overblikk» og «notat» er ikke nok for å
skape dynamikk i tekstene. Når han i «Oppløsning II» kommer med en
metakommentar til «c» blir spennet litt større, og tekstene om å skrive, som
dominerer de siste delene, gir et visst løft i temaveksling, men er ikke nok
til å bære slutten. Om han hadde sluttet med «klaustrofobisk» ville nok dette
vært en sterkere samling.
Eivind
Larssen er lovende som poet. Hadde han strammet inn tekstene hadde nok
samlingen blitt sterkere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar